sobota, 20 września 2014

Sposób na "Nie wymagający ogród" - TRAWNIK - wygoda koszenia.

Prawie zawsze podczas pierwszej rozmowy z klientem spotykam się z pragnieniem ogrodu przy którym nie trzeba nic robić :) Czy można stworzyć taki ogród? Odpowiedź brzmi tak - z roślin sztucznych :) A tak na poważnie to wszystko zależy od tego jaki efekt chcemy uzyskać i czego wymagamy od ogrodu?

Osobiście uważam, że trzykrotna pielęgnacja w roku to minimum.

Pierwsza, wiosenna polegająca na :
-sprawdzeniu jak poradziły sobie rośliny zimą (czy nie zostały nadłamane przez śnieg, czy nie przemarzły)
-cięciu specjalistycznym (fitosanitarnym, prześwietlającym, rozluźniającym, kształtującym itd.)
-nawożeniu wiosennym (nawozem z dużą dawką azotu)
-przesadzaniu roślin - w przypadku gdy inne zagłuszają drugie
-dosadzeniu czegoś nowego :)
-oprysku profilaktycznym przeciwko szkodnikom i chorobom

Druga, w trakcie sezonu:
-tutaj głównie mamy na uwadze plewienie :)
-przycięcie
-oprysk
-przycinanie uschniętych kwiatostanów

Trzecia, jesienna pielęgnacja polegająca na:
-usunięciu przekwitłych kwiatostanów,
-nawożeniu (nawozem z dużą zawartością potasu- który ułatwia zimowanie roślin)
-okrywaniu roślin (białą włókniną, stroiszami jodlanymi, korą)

To tak w maksymalnym skrócie :))

Natomiast jeżeli chodzi o wygodę w posiadaniu ogrodu to należy na to zwrócić uwagę podczas zakładania ogrodu. Mianowicie ogród ma być dla nas miejscem wypoczynku i relaksu, a nie miejscem "załamywania rąk", to właśnie dlatego co raz więcej osób decyduje się na zakup projektu ogrodu. Dobrze skomponowany i przemyślany projekt znacznie ułatwi funkcjonowanie w ogrodzie, po pierwsze rośliny będą odpowiednio dobrane pod względem wielkości,warunków klimatycznych, ilości pielęgnacji oraz estetyki, po drugie pod kątem trawnika - wygody koszenia, po trzecie - ogród to nie tylko rośliny i trawnik - cała kompozycja - wszystkie jej elementy (altany, ścieżki, kompostowniki, kosze na śmieci itd) są odpowiednio dobrane i przemyślane pod kątem; wygody, estetyki i oczekiwań klienta.

Ok lecimy dalej :)

Jeżeli natomiast macie już swój piękny ogród założony własnymi bądź cudzymi rękami :) , ale wciąż tracicie za dużo czasu na pielęgnację i nie cieszy on Was tak jak powinien, to mam dla Was kilka porad i wskazówek :)

Dzisiaj zaczynamy od :

1. TRAWNIK - wygoda koszenia

- czy macie w swoim ogrodzie wiele drzew które musicie mijać niczym przy slalomie gigancie ?
- czy macie miejsca w ogrodzie które są za wąskie na przejazd kosiarką?
- czy trawa przerasta Wam włókninę/korę/rośliny? lub rośnie za blisko roślin i boicie się, że je uszkodzicie?

Jeżeli Wasze odpowiedzi brzmią - TAK.

To proponuję wykonanie obrzeży i delikatną zmianę wielkości rabat.




Na powyższych zdjęciach zostało założone obrzeże z kostki brukowej firmy BRUK BET, tańszą wersją jest obrzeże EKO-BORD ( tworzywo sztuczne PE, wykonane z surowców wtórnych ), a najtańsze plastikowe (średnio 9m kosztuje ok 16zł).

Obrzeże : nadaje kształt trawnika i przede wszystkim ułatwia koszenie, zapobiega uszkodzeniu roślin, zapobiega przesypywaniu się kory na trawnik i wrastaniu trawnika na korę/włókninę. Dodatkowo nadaje świeżości i atrakcyjności.

Zgadzacie się?

Już niebawem kolejne porady i wskazówki, a dziś życzę Wam słonecznego humoru pomimo deszczu na dworze :) !

Buziaki !


11 komentarzy:

  1. Dzień dobry! Nie znam się zupełnie na ogrodnictwie, ale pani zdjęcia ogląda się z przyjemnością :) Mam nadzieję, że jeśli będzie mi kiedyś dane posiadanie działki lub domu z ogrodem to będzie pani dla mnie inspiracją! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładny i zadbany trwanik. Co stosujesz do jego nawożenia? Kolor ma bardzo ładny musiałaś trafić na fajną odmianę trawnika, bo mój który w zeszłym roku zasiałam nie miał ładnego koloru niestety. W tym roku zasiałam nowy i czekam :) Dodatkowo na substral.pl kupiłam odpowiednie środki do jego odżywienia i pielęgnacji. Tak samo zasadziłam nowe róże. To moje pierwsze kroki we własnym ogrodzie. Małymi kroczkami do idealnego ogrodu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie bardzo fajne porady i mam nadzieję, że również i mój trawnik będzie tak piękny z czasem. Jakiś czas temu czytałam także na stronie https://www.podlane.pl/blog/jakie-zraszacze-do-nawadniania-trawnikow-wybrac/ jaki najlepiej jest wybrać zraszacz do nawadniania trawników.

    OdpowiedzUsuń
  7. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Niby tak się wydaje, że jak najbardziej trawnik jest niezwykle ważną kwestią i mi również cały czas zależy na tym, aby był on jak najładniejszy. Całkiem niedawno także kupiłam świetne meble ogrodowe z https://ogrodolandia.pl/ które oczywiście każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak w ogóle to stąd https://florexpol.eu/blog/jak-i-kiedy-najlepiej-wapnowac-trawnik-n175 dowiedziałam się, że trawnik trzeba wapnować. Nie wiedziałam tego i nie robiłam. Może to jest przyczyną tego, że niezbyt dobrze rośnie :/

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawym tematem pielęgnacji ogrodu, który warto wziąć pod uwagę, jest stosowanie nawozów do roślin. Z tego co wiem, jest to świetny sposób na zapewnienie roślinom zdrowia i witalności. Pod tym linkiem https://florovit.pl/hobby/produkty/wszystkie można znaleźć duży wybór nawozów. Bez wątpienia warto tam zajrzeć!

    OdpowiedzUsuń